reślonej części drogi, autostrady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.
Normy poruszania się po drogach
Dozwolone prawnie normy poruszania się po drogach, bardzo precyzyjnie wskazują na to, jakie środki transportu mogą się po nich poruszać i co mogą transportować. Co więc w sytuacji, gdy trzeba przewieźć ładunek, który takich norm nie spełnia? Dla tego typu ładunków stworzona została odrębna gałąź transportu, którą jest transport ponadgabarytowy,
Ten typ transportu obejmuje między innymi transport maszyn, elementów infrastruktury, czy urządzeń przemysłowych. Ładunki te wykraczają poza normy swoją masą, długością, czy wysokością. Muszą więc zawsze być transportowane w specjalnych warunkach. Te z kolei wymagają uzyskania każdorazowo stosowanego zezwolenia.
A jak taki transport wygląda w praktyce? Transport ciężki wymaga przede wszystkim odpowiedniego zaplecza, czyli maszyn transportujących. Poza tym, gdy normy są znacznie przekroczone, wymagany jest również pilotaż transportu. Ma on na celu zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu znajdujących się w tym czasie na drodze.
Żurawie teleskopowe jak i również niektóre
Transport ciężki lub transport ponadgabarytowy to przewóz towarów niezgodnych z przepisami dotyczącymi transportu drogowego pod względem wymiarów takich jak długość, szerokość, wysokość lub masy. Jeśli taki transport ma się odbyć, rząd musi wystąpić o zezwolenie lub zwolnienie. Niektóre przykłady transportu ponadgabarytowego to transport belek betonowych, transformatorów, a także transport maszyn oraz narzędzi do budowy dróg i dużych części turbin wiatrowych. Żurawie teleskopowe jak i również niektóre narzędzia rolnicze również podlegają transportowi ponadgabarytowemu. Czasami transport, który trzeba wykonać, jest tak duży, szeroki lub długi, że trzeba uwzględnić eskortę transportową. Oznacza to po prostu, że jeden lub więcej pojazdów jeździ razem z transportem, aby upewnić się, że wszystko działa sprawnie. Transport ponadgabarytowy zwany może być również jako transport specjalny występuje na drogach relatywnie rzadko, ponieważ zorganizowanie go wymaga wiele przygotowań, lecz czasem jest on niezbędny.
Transport ciężki - trudny, ale możliwy!
Transport maszyn należy do szczególnie trudnych zadań logistycznych. Podczas realizowania tego typu zadanie trzeba bowiem nie tylko prawidłowo zabezpieczyć przesyłkę, lecz również stale przenosić z miejsca na miejsce ciężki sprzęt. Z powodu stopnia skomplikowania tego zadania wiele firm odmawia realizacji tego rodzaju przewozu. Na szczęście rynek nie lubi próżni i dlatego też w ich miejsce powstały podmioty, które nie obawiają się transportu rzeczy ciężkich. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że niejednokrotnie sam transport ponadgabarytowy jest niejako domeną tego typu podmiotów. Taka informacja może więc cieszyć każdego, kto potrzebuje dostarczyć jakąś maszynę poza jej standardowy rewir. Oczywiście, gdy chodzi o kwoty za które realizowany jest transport ciężki, to trudno jednoznacznie określić ile on kosztuje. Sporo zależy tutaj bowiem od dystansu, czy też wagi danej maszyny. Każdorazowo więc sporządzana jest dla klientów takich firm indywidualna wycena. To na jej podstawie później klient decyduje czy chce taki transport zrealizować.